söndag 14 mars 2010

3:e veckan

Senaste tiden har varit rätt omtumlande, och bloggandet kom av sig, så jag bloggar för två veckor nu. Alla tankar flyter ju hela tiden ihop och förkastas, omformuleras etc men jag försöker rota fram processen ur mitt lilla guldfiskminne. Vi redovisade iallafall våra grupparbeten för varandra, där vi hade fokus på videomaterial med pusselläggande som den bärande idéen. Alla redovisningar var bra, men särskilt tejpscenen som den ena gruppen gjorde var riktigt bra. Efter detta påbörjade vi arbetet på slutredovisningen som vi gör tillsammans allihopa.

Det var också en del sokratiska samtal i veckan som var intressanta, det mynnade ofta ut i någon typ av samhällsdiskussion och inte så mycket djup filosofi vilket jag tyckte var skönt. Samtalen fungerar bra i gruppen men jag ser svårigheter med att använda den i skolan i de flesta klasser jag har varit i iallafall. De sokratiska samtalen bygger på ett klassiskt bildningsideal som skolan kanske lite har gått ifrån, eller kanske aldrig haft/levt upp till heller förresten.

Vi fick se en kort film som hette The delicious också. Den var lite lustig men på ett djupare plan associerade jag nog den med att tappa greppet och psykisk ohälsa än ett kreativt sprängande/vidgande av några ramar eller regler. Missade samtalet om den, var på sjukan istället. Läste Vygotskij-tolkningen av Leif Strandberg när jag var där.

Jag kan förstå varför K gav oss den och det fanns många bra tankar om den kreativa processen på ett allmänt plan som kan kopplas till kursen. En del annat var annars underligt, som den praktiska implementeringen som Strandberg verkade förespråka, nån sorts kreativitets-verkstäder, eventuellt med någon slags touch av entreprenörsskap. När han dessutom totalt våldförde sig på Marx genom att helt misstolka en av hans enklare begrepp och trycka in det i sammanhanget blev jag rätt misstänksam. Så jag lånade en bok med orginaltext från Vygotskij och bekräftade efter lite läsning att Strandberg presenterade en platt, urvattnad, förvrängd och förenklad Vygotskij. Eftersom det bara var ett utdrag kan jag inte såga honom helt, men jag lär knappast läsa resten heller. Vygotskij i orginal däremot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar