måndag 15 mars 2010

4:e veckan - Början på grupparbetet

När jag kom in i det hade jag missat själva starten på det nya grupparbetet. Jag förväntade mig att det skulle handla om olikhet, som jag hade massa negativa associationer om. Hursomhelst hade gruppen valt att ta med samtliga inslag i alla tre gruppernas redovisningar, och jag tyckte inte riktigt att det gick en röd tråd genom allt. Det blev också borttaget mycket efter Mattias och Nike hade kikat på det. Det kändes bra, man behöver nog ofta hjälp utifrån för att få fram den röda tråden och döda sina älsklingar. I början ville jag inte helt acceptera temat som jag uppfattade det med den positiva, goda, olikheten som blir oskyldigt nertryckt och ville gärna ha in en breddning med negativa sidor av olikhet. När jag kände att det inte skulle gå igenom fick jag lite göra upp med mina egna associationer istället, vilket säkert var nyttigt. Jag har ju med mig mina från Sprängkullsgatan rotad i en kritik av den övergripande politiska diskursen i samhället, medan många andra i gruppen kanske mer tänker på hur vi formar elever i skolan. Speciellt när det gäller de mindre eleverna, som ofta är rätt oskyldiga, blir väl hela tanken lite mer logisk och sprängkraftig. Skolan är ju verkligen en institution som formar eleverna, och knäcker dem och förnekar dem för den delen också. Så under veckan försökte jag ignorera mina egna associationer och fokusera lite mer på det konstnärliga uttrycket istället. Och den här videon hjälpte mig förresten:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar