måndag 15 mars 2010

Grupparbetet under vecka 4

Under veckans gång var det väldigt mycket diskussion om det mesta. Till slut blev det att vi blev mer eller mindre klara med själva upplägget på performancen och vilka scener som skulle vara med, vart det skulle vara musik och inte etc. Vi har pratat mycket om det mesta, vilket mest har fått mig att tänka på själva grupparbetet istället. Det är rätt speciellt eftersom det är nått nytt för alla att arbeta med det här.

Vi är ju upp till 14 stycken och alla fastnar på sina egna små detaljer och tolkningar både i budskapet och det konstnärliga uttrycket. Dessutom har vi inte någon jätteeffektiv mötesstruktur, vi har haft totalt en omröstning, inga protokoll eller anteckningar, vilket gör det svårt att avgöra vad som verkligen beslutats ibland. Inte så mycket rundor så alla kommer till tals eller ordfördelare / mötesunderlättare och inga begränsningar av talartid. Visst kan det finnas fördelar med att inte stylta upp allt när vi arbetar med det vi gör, men det märks att en del blir lite resignerade och trötta tycker jag. Trots det tycker jag det har gått rätt smärtfritt, vi har jobbat på bra och kommit vidare hela tiden och haft bra diskussioner. Så trots att det blir lite omständigt blir dte nog väldigt bra i slutändan. Jag tror hursomhelst att man kan använda gruppstorlekar vid arbeten för att göra poänger kring mänsklig interaktion, demokrati och struktur. Dessutom är bra mötesstruktur helt klart en värdefull grej att lära ut i samhällskunskap, som är mitt ena ämne. Apropå Grupparbeten rotade jag upp den här gamla videon. Ska jag välja är jag nog han i den mörkaste kostymen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar